Hodina číslo 10

15.01.2014 16:59
  • Směr pohledu - znaky objektu
                            - grafické kompoziční požadavky zobrazení
                            - účel snímku

    Příkladem je snímek do cestovního pasu. Musí to být snímek ze předu. Máme tedy určen účel snímku a úhel pohledu.

    Nenucený portrétní snímek, pohled ze předu a oba pohledy ze strany. U portrétu člověka je tvář člověka pro jeho charakterizaci nejdůležitější a tvoří hlavní prvek snímku. Větsina portrétních snímků se odklání od středové osy. Šikmý záběr působí méně slavnostně a strnule než čelní postavení. Pohled ze předu vyvolává dojem, že model se dívá na pozorovatele. Jedno z pravidel portrétní fotografie říká, že se model nemá dívat přímo do aparátu. Tím ale ztrácíme kontakt s modelem. Vybereme-li pohled ze předu, je tu možnost naklonění vzhůru, či dolů. Pozor každý šikmý záběr znamená změnu porspektivy. Fotoaparát tedy necháme ve vodorovné poloze. K tomu aby se úhel pohledu změni stačí jenom potočení hlavy modelu.

    Při focení statického objektu v exterieru, pro změnu směru pohledu je nezbytné změnit stanoviště přístroje. Změní se i pozadí a směr osvětlení.
    Při focení např. pomníku tři důležité faktory
     
  • Směr pohledu z kterého objekt pozorujeme
  • Pozadí, před kterým objekt stojí
  • Úhel dopadu světla na objekt

    Nejdůležitějsím činitelem je tu směr pohledu. Rozhoduje o tom jak hlavní prvek obrazu, vlastní motiv, objeví na fotografii co do tvaru, směru, perspektivy a proporcí jednotlivých částí. Je-li směr pohledu stanoven, jsou jím určeny i faktory snímku. Můžeme ještě změnit podobu pozadí a osvětlení. Najdemeli nejlepší směr pohledu, je možné že se objekt dostane před nevhodné pozadí a osvětlení. Naštěstí existuje řada možností, jak rušivé pozadí potlačit. Lze si pomoci vhodnou rovinou ostrosti. Nevhodné pozadí je možné dát do stínu. V exteriéru počkáme na vhodnou polohu slunce. Jestliže ma pozadí křiklavé barvy, lze ho fotografii převést do čornobílé. Potřebujeme-li přímé zářivé světlo musíme fotit za skunečního dne. Chceme-li osvětlení rozptýlenější je potřeba oblačnou nebo zataženou oblohu. Mezi předpoklady dobrého exteriového snímku patří trpělivost a čas, a to většiny lidí nemá. Pro působivé pojetí motivu z hlediska směru je vše povoleno. Záběry šikmé, vodorovné, svislé shora, z díry v zemi, za předpokladu že se tím dosáhne jasnější, výmluvnější snímek.